Reseintervjuer del 1

Josefine, 21
http://jossansnya.blogg.se

Vilka länder har du besökt?

Spanien (Kanarieöarna 4 ggr och Barcelona) Tunisien, Mauritius (ö utanför Afrika), Dominikanska republiken, Marocko,
Portugal, Italien (en rundresa, Rom och Florens, Pisa), Frankrike (rundresa och Paris 3 ggr), Gambia, Senegal, Thailand,
Malaysia, Singapore, Australien, Malta, Rumänien, Grekland, Turkiet (3 ggr), Norge, Danmark, Finland, Polen, Tyskland,
Österrike, Bulgarien, England, Luxemburg, Cypern, Tjeckien, Estland, Egypten..

Finns det något av länderna du har besökt som du absolut
inte vill åka tillbaka till?

Rumänien skulle jag inte rekomendera. Det var intressant att besöka Transylvanien och se Draculas slott men i övrigt fanns det inte så mycket. Vidrig mat, inga vackra stränder, fula byggnader m.m. Bulgarien var inte heller direkt mitt favoritresmål av samma anledningar. Malta skulle jag inte heller åka tillbaka till, det var fint där men väldigt platt och tråkigt, fanns inte mycket att se. Annars skulle jag kunna åka tillbaka till alla länder men jag tycker det är roligare att besöka nya.

Är nästa resa planerad? I så fall, vart och när?
Nästa planerade resa är en weekend i Berlin med min barndomskompis den 16 april. Andra resor som jag vill hinna med i år är: en vecka i Kroatien eller Jordanien, en weekend till Krakow i höst och jag planerar även att hälsa på vänner i Wien och Madrid, men får se hur mycket jag hinner med/har råd med..

Har du något du vill rekommendera andra när det gäller resor
och resmål?

Det beror ju såklart på vad man tycker om men jag tycker att de bästa resmål är de som bjuder på olika delar, tex både sol&bad och lite historia/sevärdheter. Egypten är ett bra exempel på sådant för där kan man göra allt, sola, bada, se massa historiska platser, dyka, shoppa billigt m.m. Rekomenderar även alla att åka någon gång till Thailand, det är mitt favoritland. Favoritstad är Rom, perfekt om man vill ha en weekend med både shopping, god mat och mysig atmosfär. Föredrar Rom framför både Paris och London. Annars rekomenderar jag att hinna med så mycket som möjligt när man reser, även om bad åker på en charterresa tycker jag att man ska passa på att titta runt lite, det är oftast sevärdheterna som man kommer ihåg sen.

Övrigt du vill säga

Res så mycket som möjligt! Livet är för kort för att inte upptäcka världen. Det behöver inte ens vara dyrt att resa, jag brukar komma undan ganska billigt. Leta resor på billiga flygbolag som tex Ryan air eller ta en sista minuten.
Det är inte så farligt att åka Ospecifiserat eller bara ta ett flyg och leta boende när man kommer fram.

Bilderna tillhör Josefine


Jennie, 20
http://unreal.blogg.se

Har du rest mycket?
Ja, jag har rest en hel del. Jag har varit på Mallorca, Rhodos, Cypern 2 ggr, Turkiet 2 ggr, Bulgarien, Kreta, Thailand och USA.

Vilken/vilka av dina resor gillade du bäst?
Den bästa resan var till Thailand, ett helt underbart land där jag och två vänner reste runt i en månad. 

Är det något ställe du verkligen inte vill tillbaka till?
Bulgarien. Det är ett jättebra resemål om man bara vill åka iväg för party, men strand och övrigt var inget vidare för min del.

Finns det något speciellt du vill rekommendera när det gäller
resor eller resmål?

Utforska landet på egen hand! Jag och min pojkvän hyrde t.ex en lätt motorcykel och körde upp i bergen på Kreta. Gör utflykter, se och upplev! Stanna inte bara på hotellet och ligg vid poolen en vecka. Man går miste om så mycket av
själva landet man besöker då :)

I vilket land anser du att man får mest valuta för pengarna?
Thailand klart. Där är det riktigt billigt att leva, du får både boende, måltider, shopping och utflykter till bra billiga priser.

Vad tycker du om resebloggar?
Jag har inte läst så många, men de jag sett känns inspirerande och vem lockas inte av ett resemål när man ser soliga strandbilder?

Övrigt du vill säga.
Jag älskar att resa helt enkelt! :)

Bilderna tillhör Jennie



Louise, 21
http://louisesa.blogg.se

Vad fick dig att åka till Turkiet en längre tid för att jobba?

Jag har varit i Turkiet, Alanya 2 gånger när jag var mindre och återvände till Side med min bästa kompis efter våran student. Vi återvände 2007 igen och jag bestämde mig på semestern att jag måste verkligen jobba där nere, för jag kände mig som i paradiset. Så dagen efter jag kom hem så mailade jag alla hotell i Side jag kunde hitta på google, förklarade vem jag var och vad jag ville. Jag fick 3 svar varav två lät bra. Efter en vecka hade jag tackat jag till ett hotell. Två veckor efter hemkomsten av min senaste semester så var jag alltså tillbaka för att jobba. Jag visste smått om arbetsuppgifter, lön, rum och mat men jag var väldigt envis och naiv. Som tur var gick allting bra och jag hade "the time of my life"

Hur är det att leva i Turkiet?
Att leva i Turkiet är väldigt annorlunda. På semester så är allting väldigt lyxigt och mycket service osv. Att jobba och leva där är en helt annan sak. Jag hade mat och boende. Men jag bodde med 2 turkiska tjejer som var i mitt animation team, våran chef bodde ovanför oss och de två killarna i teamet bodde grannar med oss. Arbetstiderna är mellan 10.00-00.00 eller 04.00 om vi har discotour, med en kort rast på dagen och en lite längre på eftermiddagen då vi ska duscha, byta om och göra oss klara för kvällens show och minidisco. Så man jobbar alltså mellan 12-14 timmar per dag, jag tjänade 11 kr i timmen och då är detta mer än vad turkarna själva tjänar. Dessutom jobbar man alla dagar men ibland får man ledigt en förmiddag och då sover man oftast. Samtidigt är det 45-50 grader och gästerna tror att jag som jobbar för hotellet och är den enda som pratar svenska där ska hjälpa dem med frågor rörande flygarrangören. Som ex. hotellrum, avresa från hotellet och utflykter. Det gäller att hålla min och ha en bra gästkontakt hela tiden.


Du jobbar nu som au-pair i USA, vad är det för typ av familj?

Min värdfamilj här i USA består av mamman som är vice president på LÓreal/Maybelline/Garnier och värdpappan som är advokat för ett företag som sysslar med hälsoförsäkringar bl.a. Sedan är det barnen Olivia 7½, John 6 och Victoria snart 5 år. Föräldrarna har sedan i somras då jag var här bestämt sig för att separera men vi är som en stor familj fortfarande. Dock har vi åkt på resor med var och en av föräldrarna. Men allting fungerar jättebra och det märks knappt någon skillnad. De familjer som söker au pair är oftast medel eller högklassade i inkomst pga att det är så dyrt att ha en au pair. Min värdfamilj är väldigt jordnära dock och skyltar inte om detta och detta är väldigt ovanligt här borta har jag märkt. Har man pengar och ett välbetalt arbete så visar man det gärna via märken, bilar och smycken men min värdfamilj håller en ganska låg profil utåt sätt och ger en väldigt naturligt intryck.

Var det mycket som skulle ordnas innan du kunde flytta till USA? Tänker på papper och annat runt om.
Det är väldigt mycket papper som ska fixas och ordnas. Man ska ordna internationellt körkort, hälsoundersökning, underskrift och referenser av divs. människor som man har jobbat med, haft som lärare och som känner en personligen. Det jobbigaste var nog papper för visum. Allting måste verkligen vara rätt och då gäller det att man får hjälp. Jag åker med Skandinaviska Institutet (Au pair in America) och de har verkligen hjälpt mig ifrån början utan att vara påflugna. När jag skrev mina visumpapper så hade jag inte tillgång till telefon så jag mailade och fick svar direkt ifrån dem, precis som om vi skulle ha pratat med varandra. De har dessutom hållit kontakten under mitt år här borta och så fort jag undrar över något så mailar eller ringer jag dem.

Du ska jobba i Turkiet i sommar igen, vad är det som gör att du dras dit?
Jag tror alla har eller kommer i framtiden har en plats som är lite speciellt för en själv, men som ändå inte är ens hemland eller hemstad. Turkiet är en sådan plats för mig och trots hårt arbete där nere så känner jag mig väldigt fri. Sedan är personerna där nere väldigt trevliga, öppna och glada. De flesta på charterorterna har lärt sig svenska tack vare oss turister och de ser snabbt om man är från Skandinavien eller inte.

Kan du tänka dig att jobba i något annat land?
Jag skulle gärna vilja åka till Australien, Teneriffa, Brazilien och Israel. Jag gillar varma länder och ju fler människor jag träffar ju mer vill jag besöka deras länder.

Övrigt du vill tillägga
Man måste gå över berg för att se paradiset, men när man väl är där då vet man att man har hamnat rätt.

Bilderna tillhör Louise



Kommentarer
Postat av: Mia

Okej ;> Vad måste man ha för behörighet (vilka ämnen från gymnasiet måste man ha godkänt i) för att bli lärare? ;b

2009-02-17 @ 22:03:44
URL: http://miizing.blogg.se/
Postat av: Lisa

sv: haha, eller hur ; )

hur har din dag varit?

kramkram

2009-02-17 @ 22:29:00
URL: http://accessoar.blogg.se/
Postat av: eleni

aa man blir alltid lika glad :D / eleni

2009-02-17 @ 23:09:43
URL: http://fabulouseleni.blogg.se/
Postat av: Jackeline Perez

hahah han var med The Latin Kings.. och är med i gruppen Infinite Mass & CrossFire nu. =) kram

2009-02-18 @ 00:14:27
URL: http://perezjackeline.blogg.se/
Postat av: elli

sv: jepp det äre ju :)

allt väl med dig ? :D

kram

2009-02-18 @ 09:45:33
URL: http://ellibergelin.blogg.se/
Postat av: erika

roligt och inlägg och intressant att läsa :-)

2009-02-18 @ 09:49:57
URL: http://erikasfashionbloppis.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv. haha jag drömmer mig bort till turkiets varma hav

2009-02-18 @ 10:35:04
URL: http://annaelisabethlinde.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker du att jag ska ändra min bloggdesign? :)



Kram

/LM

2009-02-18 @ 12:00:43
URL: http://twistandshine.blogg.se/
Postat av: eleni

ja det var roligt igår :D en massa barnsligheter! hehe / eleni

2009-02-18 @ 12:40:31
URL: http://fabulouseleni.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Jag har svarat på frågorna nu, vill du att jag skickar dem som kommentarer eller ska jag maila det till dig med lite bilder, vad har du för adress i så fall? Kul med intervjuerna du lagt upp alltid roligt med folks upplevelser utomlands!

2009-02-18 @ 13:28:12
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Nina - This is who I am

jag går också andra :)



är din utbildning också 3½ år?

2009-02-18 @ 13:47:56
URL: http://totalflopp.blogg.se/
Postat av: Mia

Aaah okej :) Då har jag nog med behörigheter ifall jag vill bli det ;) Fast jag skulle vilja läsa psykiatri ;>

2009-02-18 @ 14:07:57
URL: http://miizing.blogg.se/
Postat av: AMANDA

för dom har en surfgräns, så sitter man rätt mycket vid datorn så når man den gränsen efter halva måanden typ :/ skit dåligt!!!

2009-02-18 @ 15:37:53
URL: http://aujmalm.blogg.se/
Postat av: erika

sv ja jag går handel på gymnasiet jätte roligt

2009-02-18 @ 16:01:48
URL: http://erikasfashionbloppis.blogg.se/
Postat av: Jackeline Perez

comviq: för att det inte gick att ringa, trots att jag har abonemang. Telia vägra ge mig en usb grej till mitt mobila. Hur fan sak man använda dess prylar då? Skit... men Comviq funkar nu i alla fall.

kram.

2009-02-18 @ 16:35:07
URL: http://perezjackeline.blogg.se/
Postat av: Jennie

Roligt att intervjun är uppe :)

2009-02-18 @ 18:02:32
URL: http://unreal.blogg.se/
Postat av: Lisa

sv: jo min dag är också varit rätt bra faktiskt :- ) konstigt nog, haha

2009-02-18 @ 18:16:21
URL: http://accessoar.blogg.se/
Postat av: elli

jepp :) allt är bra med mig :)

vad har du hittat på idag då ? :D

2009-02-18 @ 19:53:45
URL: http://ellibergelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0